Duurzaamheid in kledingsector

De kledingsector is ook overstag gegaan. In het duurzaamheidsproject SAC, Sustainable Apparel Coalition, kijken de bedrijven wat ze samen kunnen doen aan milieu en maatschappelijke thema’s. In de SAC gaan retailers en leveranciers om de tafel zitten om te kijken wat zij kunnen verbeteren aan hun samenwerking.

Sustainable-Apparel-Coalition-patagonia-beverHet samenwerkingsverband is in 2009 gestart door Walmart en Patagonia, een kledingmerk dat zich heeft gespecialiseerd in outdoor sportkleding dat o.a. verkrijgbaar is bij Bever. In het begin mochten bedrijven alleen op uitnodiging meedoen aan de SAC. Tegenwoordig kunnen alle merken die het willen, meedoen aan de coalitie. Inmiddels doen bedrijven mee als Levi Strauss & Co, Marks & Spencer en Otto Group. Dat zijn niet de allerminste bedrijven die mee willen werken aan een betere wereld. Hun samenwerking zal voornamelijk gaan om de niet-concurrerende onderdelen, maar zij zullen er ook voor gaan zorgen dat niet elk bedrijf opnieuw het wiel uit gaat vinden. De bedrijven die meewerken meten binnen hun productieketen zaken als het water- en energieverbruik en hoeveel afval er geproduceerd word. De cijfers die hieruit komen, kunnen geïndexeerd worden. Deze index kan vervolgens door consumenten worden gebruikt om bedrijven te beoordelen op hun milieuvriendelijkheid.

Philip Chamberlain, duurzaamheidsmanager van C&A Europe, is co-voorzitter van de SAC en vertelt dat de eerste zorg het milieu is. Daarna willen ze kijken naar de arbeidsomstandigheden van de werknemers en naar de maatschappij. Chamberlain noemt de SAC een paraplu waaronder de kledingsector zich het komende decennium gaat ontwikkelen.

sac-gafti-review-primesource

Reacties zijn gesloten.